plastyka dla dzieci

Plastyka dla dzieci – odc. 1 BARWY

Plastyka dla dzieci – pojawia się już w przedszkolu, jedne dzieci ją lubią inne niestety nie. O tym dlaczego dziecko może mieć problemy z rysowaniem pisałam już kiedyś. Jednak plastyka dla dzieci to nie tylko rysowanie.

Gdzieś między skrajnościami – szablonowym atakiem klonów na tablicy z pracami z plastyki a radosnymi zajęciami z rękodzieła – są pewne podstawy. To one wpływają na wrażliwość, na nasze spojrzenie na świat, mogą zarazić sztuką, zaciekawić. To także solidna baza naszej życiowej wrażliwości i kreatywności. To odrobina teorii, którą każdy powinien przyswoić – barwy, operowanie światłem i cieniem, perspektywa.

Nie chodzi o to, aby dzieci wysyłać od razu na kurs artystyczny z elementami historii sztuki 😉 ale by podrzucać pewne podstawy i pozwalać eksperymentować z nimi. Z nauką teorii wcale nie trzeba czekać do 4 klasy, możemy to zrobić wcześniej, nawet nie czując, że blisko nam do sztuki. Możemy wspólnie z dzieckiem pobawić się w plastykę i taki cykl chcę otworzyć tym wpisem.

Plastyka dla dzieci – barwy

Barwy to podstawa. Nie możemy nic narysować, czy ulepić, nie uwzględniając kolorów. Spójrzmy, jakie barwy nas otaczają, jak wygląda pokój czy niebo w słoneczny dzień, a jak w pochmurny. Jak wygląda krajobraz w zależności od pory roku. Kolory są wszędzie, ale czym są, jak powstają i czy wszyscy widzą je tak samo…

1. Doświadczenie: Czym są barwy i jak powstają?

Zadanie 1 – Barwy w otoczeniu

To wariacja na temat zabawy w kolory, świetnej do zajmowania dzieci, a która zaczyna się od zdania: „znajdź w pokoju przedmiot w kolorze:..” Tym razem jednak zamiast szukać przedmiotów, szukamy kolorów. Ile uda nam się nazwać i wymienić?

Zadanie 2 – Jak powstają barwy

Jak odwzorować te wszystkie kolory, które udało nam się wymienić?  Nasza domowa plastyka dla dzieci będzie wymagała trzech farb plakatowych, najlepiej w tubkach (żółty, niebieski, czerwony) oraz pędzelków.

Trzy poniższe kolory (żółty, niebieski, czerwony) to barwy podstawowe, nie uzyskamy ich mieszając inne kolory.

Natomiast trzy barwy podstawowe możemy mieszać ze sobą w różnym stopniu. Tak uzyskujemy barwy pochodne. Ile uda wam się uzyskać?

Popatrzmy na nasze dzieło, czy widać na nim barwy zbliżone i te kontrastujące? Te drugie nazywamy barwami dopełniającymi 

2. Refleksja, czyli co to za brązowa plama na kartce?

  • Co się stanie, jak będziemy dalej mieszać ze sobą barwy zbliżone, czyli te, które na kole barw sąsiadują ze sobą?
  • Co się stanie, jak zaczniemy mieszać ze sobą barwy kontrastujące, czyli te, które leżą na przeciw siebie?
  • Które mieszanki bardziej ci się podobają?

Możemy też sprawdzić, jakie kompozycje bardziej przypadną nam do gustu? Czy jeśli będziemy używać tylko barw zbliżonych, czy jeśli będziemy łączyć barwy na zasadzie kontrastu?

  • Czy patrząc na nasze koło możemy wyróżnić barwy zimne i ciepłe?

Zwróćmy uwagę, jaką rolę może odgrywać taka wiedza przy dobieraniu części garderoby, czy projektowaniu wnętrza mieszkania.

Skoro już mamy wyciągnięte farby i je mieszamy, to możemy pomalować coś innego niż kartka – np. papierowy talerzyk lub kubek. Możemy też użyć do malowania różnych narzędzi – pociętego zmywaka do naczyń, wacików, kawałków ziemniaka, wałków malarskich, czy palców. W przypadku dzieci sam akt tworzenia sprawia im większą radość niż rezultat w postaci dzieła. Taka zabawa kolorami, jeśli nie zostanie przerwana, po prostu kończy się wielką brązową plamą. Sam akt twórczy, możliwość wymyślania, działania i eksperymentowania jest przyjemniejszy i bardziej rozwijający niż końcowe dzieło i jego ocena.
plastyka dla dzieci

3. Doświadczenie a teoria

Nasza domowa plastyka dla dzieci, to nie tylko radosna twórczość, ale także kilka podstawowych informacji teoretycznych. Warto uporządkować wnioski, które wyciągnęliśmy z naszych doświadczeń i zrobić krótkie podsumowanie.

  • Barwy podstawowe to niebieski, czerwony i żółty, nie otrzymamy ich mieszając inne kolory.
  • Barwy pochodne uzyskamy mieszając barwy podstawowe: fioletowy (czerwony+niebieski), pomarańczowy (czerwony+żółty), zielony (żółty+niebieski) i różne ich odcienie w zależności od stopnia zmieszania.
  • Barwy kontrastowe (dopełniające) – to te znajdujące się po przeciwległych brzegach koła, możemy je ze sobą zestawiać, ale lepiej takich farb nie mieszać.
  • Barwy możemy podzielić na zimne i ciepłe.
  • Koło barw jest pomocne przy projektowaniu wnętrz, tworzeniu grafiki, czy zestawianiu stylizacji.

Możemy też jako punkt wyjścia do naszego podsumowania podeprzeć się materiałami filmowymi lub książkami. Poniżej znajdziecie propozycje.

 

Dla tych, którzy wolą wspierać się książkami

To książki inne niż tradycyjne podręczniki do plastyki, wybierzcie w zależności od wieku 🙂

  • Pomelo i kolory – prosta książeczka, świetna już dla dwulatków, pokazuje, ile barw jest w naszym otoczeniu.
  • Sztuka, książka z okienkami – książka dobra dla przedszkolaków, jak i dla uczniów, w ciekawy sposób pokazuje podstawowy zakres wiedzy o sztuce.
  • Sztuka i Ty – książka mocno teoretyczna, ale jej ogromnym atutem jest prosty język i mnóstwo reprodukcji.
  • Świat w obrazkach, Sztuka – książka dla starszych przedszkolaków i uczniów. Znajdziemy tu informacje, jak powstawały pierwsze malowidła, kim byli słynni malarze, czy też jak powstała fotografia i film.

Dla tych, którzy lubią wspierać się filmami:

Maluchy

Oprócz podsumowania, możemy sięgnąć po prostą animację o tęczy, która będzie punktem wyjścia do rozmowy o tym, co wyszło z naszego doświadczenia i jakie kolory faktycznie znajdziemy dookoła nas.

Starsze dzieciaki

Jeśli chodzi o starsze dzieciaki, to możemy im już przekazać więcej teorii, niestety nie znalazłam filmu, który by spełniał moje oczekiwania, czyli wyjaśniał czym jest kolor, czym jest fala czyniąc to w prosty sposób… wszystkie już są bardziej dla dzieci od 4 klasy w górę. Poniższe trzy warte są spojrzenia:

  • Ten film wyczerpuje temat, to dawka wiedzy dobrze zaprezentowana – dla starszych dzieci.
  • Ten również dla starszych dzieci – bardziej na luzie, ale gorzej technicznie.
  • Tu film dość mało dynamiczny, ale mamy tutaj o mieszaniu barw i kole barw  od 4 minuty.

Natomiast jeśli wy, dorośli, chcielibyście dokształcić się w tym temacie, to przejrzeniu mnóstwa filmów na yt, polecam ten z kanału historia sztuki – jest długi i pełen wiedzy, ale wyłożonej w sposób solidny i zrozumiały.

4. Wykorzystujemy zdobytą wiedzę

  1. Po lekturze możecie wspólnie zagrać w świetną planszówkę 🙂 Gra w malowanie – planszówka, której mechanika bazuje na memo, kluczowe jest tu mieszanie barw podstawowych i uzyskiwanie farb potrzebnych do zdobycia przedmiotów, szybka rozgrywka, od 5-6 lat w górę.
  2. Do dalszych rozmów o sztuce ze starszakami polecam lekturę: Historia sztuki dla dzieci i rodziców – gruba i solidna pozycja, dużo ciekawych wiadomości podanych przystępnym językiem, jednak zdecydowanie więcej tu tekstu niż obrazków. Polecam do wspólnego czytania i dokształcania się, raczej od 8 lat w górę.
  3. Jeszcze więcej praktycznych ćwiczeń – czyli sami tworzymy sztukę: Polecam wielką księgę „Zróbmy sobie arcydziełko” Marion Deuchars – całą do zamazania i zamalowania, pełną inspiracji dziełami wielkich mistrzów. Są tu zarówno ćwiczenia techniczne – np. dotyczących światła i cienia, jak i krótkie informacje o znanych artystach, czy pomysły na rysunkowe zabawy.
  4. Jeszcze więcej prawdziwej sztuki? Zaplanujcie wspólnie wycieczkę do najbliższego muzeum. Wybierzcie się tam i razem obejrzyjcie wystawione dzieła. Nie macie czasu? Wycieczkę odłóżcie w czasie i pożyczcie z biblioteki album z reprodukcjami. Co o nich sądzicie? To często zaskakujące, co dzieci widzą w obrazach, jakie mają spostrzeżenia i jakie potrafią zadań pytania. Np. Dlaczego ten pan ma otwarte oczy? (Edward Munch „Krzyk”)

sztuka dla dzieci

No Comments

Leave a Comment